söndag 28 november 2010

Resan hemat mot Sverige- Musoma-Dar Es Salaam-Zanzibar

Hej igen!
Som sagt akte vi ifran Kikukwe i sondags. Och det var da farden hemat borjade for oss alla fyra. Vi sov en natt pa kvinnocentret i Bukoba och pa kvallen at vi mat tillsammans med Jonathan(var swahililarare och var handledare), med Jackson(han som ar handlaggare for programmet och Alice en prast i Bukoba. Vi pratade om var tid och hur vi haft det osv. Dagen efter styrde vi farden mot Musoma. En lang bussfard. Val dar skulle vi boka biljetter till dagen efter men det var en massa krangel sa det bestamdes att vi skulle ta en extra dag i Musoma och aka till Dar es salaam/zanzibar pa onsdagen. I Musoma traffade vi Camilla och hennes resekamrat Sara. Camilla delade jag rumskorridor med i Harnosand pa var swahili- och praktikantkurs. Jattekul att traffa henne! Roligt att kunna ses i Tanzania. Camilla och Sara var jattesnalla och bjod in oss till deras hus for husrum och mat. 
I Musoma gjorde jag aven mitt andra malariatest, plus ett tyfoidfeber test, men bada var negativa. Dock fick jag malariamedicin iaf, for lakaren tyckte att det var lika bra eftersom mina symptom, liknade malaria och ibland ar inte testerna till 100 % sakra. Sa det blev nagra timmars vantan pa sjukhuset den sista dagen i Musoma. 
Sa dagen efter vid halv 6 styrdes farden mot Dar es salaam. En resa jag sent kommer glomma. Och efter denna bussresa tror jag att jag skulle klara av vilken bussresa som helst. De spelade sjukt hogt pa radion, det ar varmt och nastan jamt kommer det farthinder och busschaufforen ar inte alltid bra pa att bromsa in tillrackligt, sa man satt alltid och var beredd pa att flyga upp nagra X antal dec upp ur stolen. Haha. Inte skont. 21 TIMMAR senare och med 3 kisspauser plus en langre paus pa FEMTON minuter nadde vi dar es salaam pa natten. Vi stannade pa busstationen och sov i vantsalen tillsammans med flera hundra andra afrikaner och resenarer.Vid gryningen tog vi sedan en taxi till farjan som skulle ta oss till Zanzibar. Sa just nu befinner vi oss de sista dagarna pa Zanzibar for att utforska denna plats och ta det lugnt och smalta lite av de vi varit med om innan vi flyger hemat mot kalla Sverige?  

Sa pa onsdag klockan 00.30 lyfter planet till Amsterdam och sedan darifran till Landvetter. Just nu har jag nastan lite angestkanslor, blandat med pirr for att komma hem. Det kommer bli ett san skillnad fran det man har levt i till att forsoka hitta tillbaka till vardagen i Sverige. Det kommer nog ta ett tag tills jag landat kanns det som. Jag tror att det ar nar jag kommer hem, som jag verkligen kommer forsta vad det ar jag varit med om.
Nu ska jag ocksa borja forbereda och tagga till mina forelasningar. Jag ar riktigt nervos infor det, men det ska ocksa bli jattekul! Ska bli roligt att dela med mig av mina upplevelser.
Nasta gang jag skriver har ar jag nog hemma i Asle och har katten Hugo i mitt kna.
Kram pa er alla!
Matilda

1 kommentar:

  1. Hej Matilda!
    Sitter och tittar ut på ett snövitt landskap där solen skiner och allt gnistrar.
    Anar att du satt djupa spår i de männsikor du mött - med ditt stora hjärta och fantastiska sätt att vara (humor, omtanke och nära till tårar). Allt du har varit med om kommer du att tänka på och bearbeta under lång tid - kanske hela livet. Ta chansen att berätta för alla om detta för vi är jättesugna på att få dela det du varit med om! Det här med att hålla föredrag kommer du att fixa toppenbra, det vet jag!!
    //Sara

    SvaraRadera