lördag 23 oktober 2010

Litegranna om livet i Kikukwe

Hej pa er!

jag tankte beratta lite mer om hur jag har det i Kikukwe. Forst vill jag saga att jag trivs jattebra hos min familj. De ar valdigt snalla och kommunikationen blir bara battre och battre. Med swahili och engelska stapplar vi oss fram och kommer till sist fram till vad vi vill ha sagt. Kanns ganska hafttigt att jag kan forsta en del swahili. Ett sprak som bara for tva manader sen var helt frammande for mig. Varje dag gar vi upp runt sju, det ar da solen gar upp. Pa dagarna forsoker jag hjalpa till med sa mycket som mojligt. Men det blir mest bara att jag diskar, tvattar och rensar ris och sant. Skulle vilja lara mig mer om hur de tilllagar maten. Men det kommer nog. Jag far nu mest bara titta pa. Ofta kommer det grannar och tittar forbi och stannar ett tag for att prata sa det ar alltid folk hos oss. Det ar roligt. Jag sitter mest och lyssnar och forsoker snappa upp lite av det dem sager.

Mer pa dagarna brukar jag och Sofia fa folja med var prast i byn Felix pa olika saker. Vi har fatt se valdigt mycket under dessa veckor i Kikukwe. Som jag skrivit innan blir det mycket, hembesok, skolor, dagis, konfirmationslektioner osv.

Vadret ar valdigt vaxlande. Ofta regnar det men samtidigt ar det valdigt varmt. Nar det ar som allra varmast ar jag mycket  inomhus, for jag klarar inte av hettan.

Detta inlagg blev lite fattigt med innehall, men jag hinner inte skriva mer nu. Maste kila!

Idag ska vi pa brollop, det ska bli sa roligt!!!

Hoppas ni har det mysigt i snon!

Matilda

2 kommentarer:

  1. Hejsan - Hujambo! Habari gani Matilda!

    Nu har jag läst igenom hela din blogg (jättekul), det har varit mycket på sistone men nu har jag lov en vecka så nu finns det lite mer tid :)
    Låter som att du trivs i Tanzania :D! När jag läser av vad du skriver kan jag känna igen mig en hel del ifrån min tid och vistelse i Ghana, inte minst vad gäller tiden och trafiken. En sån påtaglig skillnad jämfört med Sverige, men väldigt nyttigt och lärorikt tror jag.
    Har försökt att hitta var Kikukwe ligger, kan bara hitta Bukoba. Var ligger det i förhållande till Bukoba?
    Låter spännande med bröllopet du ska på, vill gärna höra hur det var efteråt!

    Här i Sverige är det bra, är hemma i Fkp för tillfället pga. att jag har lov som sagt. Men det är ingen snö. Förra veckan var jag i Sthlm med skolan, där vi besökte olika biståndsorganisationer bl.a. Mycket intressant! Jag trivs jättebra på min linje. Känner att jag valt helt rätt bransch :, jag stortrivs även i Norrland (Östersund) och i klassen! Det känns alldeles för kort med bara ett år :(. Den 11 jan flyger vi till Nairobi, där vi bl.a. ska vara under ca 1.5 vecka innan vi ska ut på olika projekt - främst Kenya eller Tanzania. Jag ska förmodligen åka med två andra tjejer i min klass och jobba på någon typ av kvinnorättsorganisation. Det är inte klart var ännu, det är inte så att du känner till någon?
    Ha det bra!
    Kwaheri
    Hälsn Anna Kristoffersson

    SvaraRadera
  2. Hej Matilda! Ha det så bra i Ilemera och Biharamulo. Skulle ni träffa prosten i Ilemera, som heter Kiandiko, så hälsa från oss. Hoppas också att ni får se lite fina djur på er safari.
    Märta och Anders i Habo

    SvaraRadera