torsdag 30 september 2010

Fina fina Kikukwe

Det har nu snart gatt en vecka sedan vi lamnade Bukoba och begav oss ut till vara byar och familjer. Jag ar nu i Bukoba over dagen for att traffa Carro och Kristina, och aven Erick (som var i Sverige tidigare i ar med samma utbytesprogram).

Farden hit ar nagot jag sent kommer glomma. Det borjar med att jag forst vantar pa bussen i tva timmar, da man inte riktigt vet nar den kommer. Nar sa val bussen kommer, mots jag av en rent ut sagt knokfull buss. Fick jag plats? Jajjamensan, har ska alla fa plats. Finns de hjarterum finns de stjarterum som man sager. Jag fick kno mig ner pa ett sate dar det satt tva vuxna man. Mitt hogra kna trycktes in i satet framfor, och mitt vanstra kna trycktes in i rumpan pa damen framfor. Vid varje stopp tankte jag: Nej, tyvarr du som vill komma pa, du kommer inte fa plats, det ar fullt. Men jo, visst fanns det lite utrymme kvar. Mot slutet sag jag inte vagen framfor mig. Nar jag tittade vanster, hoger, bakat, framat och Uppat sag jag man, kvinnor och barn. Om jag hade strackt ut min arm at alla hall hade jag kunnat nudda 14 personer. Sa trangt var det. Jag kan inte forsta hur den lilla bussen klarade av att kora sa manga. Alla satt och pratade med varandra och jag hjalpte en kille att halla i hans papper under farden eftersom han hade fullt upp med att halla sig i allt han kunde fa tag i. Detta skulle aldrig handa i Sverige. Det var rent arligt, totalt livsfarligt. Men vad gor man, jo man skrattar at det hela, det gjorde jag. Lika bra att vanja sig:)  


Sa till Kikukwe. I sondags nar vi kom dit, Sofia och jag, motte Felix (prasten i Kikukwe) upp oss och valkomnade oss varmt. Det pagick ett mote inne i kyrkan sa han tog oss dit och presenterade oss for styrelsen. De valkomnade oss ocksa valdigt mycket. KARIBU!

Vid fem kom dottern fran Sofias vardsfamilj och hamtade upp Sofia. Jag sjalv, akte moppe bakom prasten ut till min familj. Haha! Ni skulle sett mig. I full fart pa dem roda vagarna akte vi fram, sedan efter ett tag svanger han in mot vanster och vi aker pa guppiga stigar. Ju langre vi aker stracker sig banantraden upp sig bredvid oss, och det ar nastan det enda jag ser. Jag far ducka och vaja med huvudet for att inte sla i nat. Vi passerar forbi hyddor, hus, hyddor, hus. Till sist ar vi framme och jag mots av ett knallturkost hus. En fargklick som skar sig lite mot de grona banantraden.

Ut kom Zima, dottern (40 ar nanting) och hennes mamma Anastatsia och valkomnade mig. Jag kande att detta kommer bli bra. Trots att det ar lite svart att kommunicera med spraket, da de knappt kan nan engelska. Men det funkar ganska bra anda och varje samtal ar en liten utmaning, jag  forsoker anvanda min swahili sa mycket som det bara gar.

De har bade kor, getter, far, hons, och en liten katt. Borjade tanka pa Hugokissen dar hemma nar jag sag den. De har ocksa solenergi, sa pa kvallarna kan vi tanda en lampa i ett av rummen.
Jag delar rum med Zima och har en egen sang. Varje dag gar vi upp mellan 06.00-07.00. Laggdags brukar bli runt 22.00.

Maten lagas over oppen eld eller pa tva spisplattor med hjalp av gasol.
Toaletten ar i ett litet skjul da man far vara ganska pricksaker for att traffa ratt mellan de tva plankorna.
"Duschen" ar i ett annat skjul dar man tar med sig en balja med vatten och forsoker tvatta av sig all smuts sa gott det gar.
 
Varmen i Kikukwe ar mycket varre an i Bukoba. Vilken skillnad! Darfor ar jag (tyvarr) lite smatt glad over att det regnar ganska ofta.

Under dessa fa dagar i byn har jag o Sofia hunnit med ganska mycket. Vi har besokt dagis, kyrkan, halsat pa hos familjer, hjalpt till pa en vanillafarm(riktigt kul), och varit med pa sondagsskola for barnen.

Familjen: Anastatsia och Zima tycker jag ater sa lite hela tiden. Men om man kollar pa deras portioner ar dem som hoga berg, jag skulle aldrig fa i mig sa mycket. Aven om jag ens forsokte.
( Ja mamma, jag ater tillrackligt, lika mycket som jag gor hemma, da vet du att jag inte svalter)

 Det finns sa mycket att beratta men de blir sa mycket att skriva.

Nu ska vi snart traffa Erick och kanske Frida nu verkar det som. Det ska bli trevligt:)

Hoppas ni alla har det bra hemma i Sverige, hur ar vadret? har hosten anlant?

just det! Jag kan se Uganda ifran Kikukwe, sa pass nara gransen ar vi. Lite haftigt. Vi ska ga till gransen en dag.

Kram till er alla!

och en extra kram till Patrick

Matilda

8 kommentarer:

  1. Åh, det låter precis fantastisk Matilda!
    Vädret i Sverige är fiint idag! Fin höst med lite sol och massa fina färgade löv. Jag skall snart bege mig ut på äventyr (stadspromenad är så nära äventyr jag kommer) LYCKOST dig!<3

    SvaraRadera
  2. Ann, du vet hannapannas kompis :)30 september 2010 kl. 12:50

    Matilda!
    Det låter helt fantastiskt! Fortsätt att njuta av alla intryck! du gör rätt i att skratta åt allt :)
    STOOOOR kram från höstkalla falköping

    SvaraRadera
  3. Hej Matilda! Det är såå roligt och läsa din blogg! Jag längtar redan till nästa inlägg!
    Ta hand om dig!! Kramar i mängder från höstfina sverige!
    KRAAAAAAAAAAAAM Birgitta

    SvaraRadera
  4. Systra mi!
    Jag är såååå avundsjuk på dig!
    Vilket äventyr du är med om, galet häftigt:)
    Ta vara på varenda sekund, för tiden går så fort!
    Snart är du hemma i gråa Sverige igen o hör mitt tjöt;)
    Idag har jag köpt lakrits till dig:)
    Hörs!
    Pusspuss

    SvaraRadera
  5. Hej Matilda!
    Jag sitter hemma i Habo, det är söndagskväll och jag läser om alla dina upplevelser. Härligt att du verkar gilla livet i Tanzania, inte bara tycker att det är jobbigt med den sortens liv.
    Jag förstår att du har träffat Anita och Lilian. Träffar du dem igen, så hälsa från oss, och om du har ett aktuellt telefonnummer, särskilt till Anita, vore det bra att få. Om du träffar dem igen, ta ett kort! Det vore inte fel att ha med det och hälsningar i vårt kyrkoblad. I januari åker vi till Tanzania med en grupp vänner och hoppas kunna träffa Anita i Muleba eller Ilemera. Vi lämnar också pedagogen i Jönköpings Kristina församling och en tjej som faktiskt heter Matilda i Katare församling, som ligger norr om Bukoba vid Victoriasjön. Jag ska tipsa dem om att läsa din blogg och hoppas att det inte känns alltför avskräckande. De ska bara stanna 10 dagar men får ju inte egentligen någon förberedelse som ni stipendiater har fått.
    Märta

    SvaraRadera
  6. Hej Matilda
    Härligt att läsa din blogg. Jag är Inga Fransson Götene (känner din far), är nu invald i internationella rådet på stiftet. Roligt att vi i Skara nu är med i "Ung i den världsvida kyrkan" jag har kämpat länge för det. Längtan blir så stor till Tanzania för fyra gången har jag varit och kanske kommer i jan med Märta.
    När vi varit i Ilimera har jag köpt träkors, som vi delat ut i konfirmandgrupper. Hoppas jag får fatt på Kristina som är i Ilimera och be henne ta med fler kors hem.
    Ett bra tips att du skriver ner alla namn o platser för det händer mycket i Tanzania. Njut och hälsa alla särskilt Adventina i Toumaini
    kram Inga

    SvaraRadera
  7. Kram tillbaka! Miss you my darling :(:(

    SvaraRadera
  8. Åååååh, lilla vilda Matilda i stora vilda Afrika. HELT SJUKT! Vilken fantastisk resa du verkar ha! Här är det höst minsann, jag gillar't inte men ok, det är la vackert ibland. Förresten så spöade jag din mamma på yatzy förra veckan, det du! Kan tänka mig att hon är rätt sugen på revansch =)
    Jag kan bara säga som de andra, njuuuut!!! Och ta mycket kort, jag vill se ALLA! Kram från världens bästa kollega Frida

    SvaraRadera